بلاگ

بررسی انواع درب داخلی ساختمانی

درب چوبی،اهورا درب
انواع درب داخلی و درب اتاقی

درب داخل ساختمان اهمیت زیادی در طراحی کلی داخل ساختمان دارد. در طراحی داخلی ساختمان موارد زیادی هستند که شاید در نگاه اول چندان مهم به نظر نرسند، اما پس از اتمام پروسه‌ی طراحی، درمی یابیم که بی توجهی به آن‌ها چه آسیبی به کل طراحی انجام شده زده است. یکی از همین موارد می تواند انتخاب درب های داخلی آپارتمان باشد. لذا توصیه میکنیم که هیچ موردی را در طراحی دکوراسیون داخلی منزل دست کم نگیرید، به خصوص درها که می‌توانند به فضای خانه روح و جلا ببخشند.

چهارچوب درها را حتما با دقت فراوان اندازه‌گیری نمایید. اینگونه به سهولت می توانید دریابید که باید سراغ دربهای استاندارد و پیش ساخته بروید یا بایستی سفارش دهید تا درب متناسب با چهارچوب شما را بسازند. سفارش ساخت تنها زمانی لازم است که چهارچوب درب بزرگتر و یا کوچکتر از ابعاد استاندارد موجود در بازار باشد.

مکان نصب در نیز فاکتور بسیار مهم دیگری در انتخاب جنس و نوع آن می باشد. به طور مثال همانطور که گفتیم برای سرویس بهداشتی که همواره در معرض رطوبت خواهد بود بهتر است از درهایی با ویژگی‌ مطلوب ضد آب استفاده نمایید، طبیعتا درهای ضد آب نسبت به مدل های معمولی گرانتر هستند.

کاربردهای انواع درب داخلی

اگر می‌خواهید اتاق مورد نظرتان در برابر صدا و حرارت عایق باشد بهتر است یک درب توپر سفارش دهید. بی تردید نوع و جنس در نیز در قیمت پایانی آن تاثیرگذار  خواهد بود، به طور مثال درهای تو پر از درهای تو خالی گرانتر هستند یا درب آلمینیومی ممکن است ارزانتر از درب چوبی باشد. اگر طرفدار درب های تهیه شده از چوب خالص هستید بسیار گران‌تر تمام خواهد شد، اما درب HDF یا ABS عمدتا ارزان‌تر هستند.

کاربردهای انواع درب داخلی

هنگام انتخاب درب ساختمان ، بهتر است فضای کلی ساختمان را مد نظر قرار دهید و سپس با توجه به سبک دکوراسیون داخلی منزل یا دفتر کار سراغ گزینه‌های مناسب موجود برای انتخاب درب بروید. به طور مثال، اگر فضای داخلی ساختمان شما، ساده و مینی‌مال است، درب های پر زرق و برق و سلطنتی به هیچ عنوان گزینه ی مناسبی نیستند و بهتر است که سراغ درهای ساده یا پنل دار بروید، توصیه می کنیم که در این نوع دکوراسیون داخلی از دربهای یک یا دو پنلی تا نهایتا سه پنلی استفاده نمایید.

رنگ درب بسیار حائز اهمیت است. لذا برای انتخاب بهترین رنگ چند نکته را بهتر است در نظر داشته باشید. نخست اینکه بهتر است که با رنگ دیوارها و مبلمان و کلا دکوراسیون داخلی هماهنگ باشد. دقت داشته باشید که تناسب و هماهنگی به این معنا نیست که حتما درب ها کاملا همرنگ دیوارها باشند، گاهی می‌توانید با انتخاب دربی با رنگ کاملا مکمل دیوارها یا مبلمان هارمونی فوق العاده جذابی برای دکوراسیون داخلی منزلتان بسازید. دقت داشته باشید که جنس دری که انتخاب می‌کنید هم در رنگ آن تاثیرگذار است. هر ماده‌ای قابلیت رنگ پذیری ندارد و یا هر جنس دربی، با رنگ آمیزی جلا نمی یابد. به عنوان مثال اگر شما دری با چوب طبیعی انتخاب می‌نمایید، به خاطر جذابیت طرح و رنگ طبیعی چوب بوده است. یا درهایی با جنس آلمینیوم قابلیت رنگ پذیری ندارند.

کیفیت یراق آلات انواع درب داخلی ساختمانی

هنگام خرید انواع درب داخلی ساختمانی به کیفیت ابزار و یراق آلات آن توجه ویژه داشته باشید. زیبایی و کیفیت، دو فاکتور مهم و اساسی در استفاده از یراق آلات برای درب های داخل ساختمان می باشد. لذا با آگاهی و مشورت دربی را انتخاب کنید که از بهترین و جدیدترین یراق آلات در آن استفاده شده است. چرا که این امر افزون بر افزایش کیفیت و طول عمر درب های داخلی، زیبایی درب را هم دو چندان می کند. قیمت درب داخلی ساختمان بر مبنای درصد کیفیت یراق آلات و پوشش رویه درب و نیز کیفیت رنگ کاری و … مورد ارزیابی قرار گرفته و تعیین میشود.جهت خرید درب داخلی ساختمان، بایستی همچون دیگر اجزای ساختمان، اطلاعات کامل و دقیقی داشت. چرا که درب‌های استفاده شده در طراحی داخلی خانه یا محل کار، نقشی اساسی در نمای داخلی آن داشته و به نوعی قاب دکوراسیون داخلی محسوب میشوند.

کیفیت یراق آلات انواع درب داخلی ساختمانی

اکثر ما هنگام انتخاب تجهیزات و لوازم داخلی ساختمان، حساسیت زیادی به خرج می‌دهیم اما توجه چندانی به نوع و مدل درب اتاق ها نداریم. حتی امکان دارد، بودجه کمی را برای آن در نظر بگیریم، غافل از اینکه، درب های داخلی در آپارتمان ها، نقش به سزایی در ظاهر کلی آن دارند.

البته این نادیده گرفتن در مورد اجاره‌ نشین‌ها، کاملا قابل درک می باشد اما کسانی که صاحب‌خانه هستند، بی شک، پس از خواندن این مطالب، به درب‌های داخلی منزل و یا محل کارتان بیش از پیش سلیقه به خرج می‌دهند. در ادامه مطلب به شما خواهیم گفت جنس‌ انواع درب داخلی ساختمانی از چیست، برای هر فضایی چه نوع دربی مناسب است و مهم‌تر اینکه چقدر هزینه کنید به صرفه تر است!

انواع درب چوبی از نوع درب داخلی ساختمان

این نوع درب داخلی کاملا صاف و صیقلی بوده و سطح روی آن توسط یک روکش چوبی یا به وسیله ی رنگ، اجرا می‌شود. از لحاظ قیمت تمام شده درب‌های تو خالی ارزان قیمت ‌تر از مدل های تو پر می باشند. افزون بر هزینه ی خود درب چوبی هزینه‌ ی نصب روکش نیز با شما حساب می شود. درب های داخلی چوبی خود به چند دسته طبقه بندی می‌شوند که یکی از محبوبترین و پرفروش ترین آنها درب تمام چوب است که به دلیل زیبایی و جلوه ی چشم گیری که دارد همواره طرفداران زیادی داشته است. اما از سویی بالا بودن قیمت این درب های تمام چوب موجب شده که خریدارن خاص خود را داشته باشد.

کیفیت یراق آلات انواع درب داخلی ساختمانی

یکی دیگر از انواع درب داخلی ساختمانی ، درب PVC است که اکثرا به صورت HDF ساخته شده و سپس روکش PVC بر روی آن کشیده می شود. پی وی سی در واقع ماده ای پلاستیکی است که در تولید انواع تانکرهای آب، لوله ها و اتصالات ساختمانی به کار می رود و امروزه نیز در ساخت درب‌های داخلی ساختمانی بیشترین استفاده را دارد. این نوع درب داخلی ساختمان به علت مقاومت بالایی که در برابر نفوذ رطوبت دارد عمدتا در سرویس‌های بهداشتی نصب می‌شود. مدل درب PVC  سبک وزن بوده و به علت استحکام و مقاومت بالا در برابر خوردگی، حرارت و حشرات طرفداران بسیاری دارد. ساخت و نصب درب های PVC نیز راحت است.

گستره ی قیمت انواع درب های داخلی ساختمانی

این روزها به علت مقرون به صرفه‌ بودن درب های ضد سرقت نسبت به درب های تمام چوب از متریال آن در ساخت پنجره ها هم استفاده می‌گردد. قیمت درب‌های داخلی بنا به جنس و ابعاد آن، رنج متنوعی از قیمت ها را پوشش می‌دهد، به طور مثال درب‌های چوبی در مقایسه با درب‌های تمام اتوماتیک قیمت پایینتری دارند.

شایان ذکر است آنچه که در نهایت نوع درب را تعیین می کند کاربری و قیمت آن درب و نیز سلیقه شخصی افراد است. قیمت درب های چوبی برجسته با روکش MDF یا PVC برای هر درب تقریبا ۹۰۰ هزار الی یک میلیون تومان است که در صورت اضافه شدن طرح‌های دیگر قیمت آن بالاتر می رود.

گستره ی قیمت انواع درب داخلی ساختمانی

درب های شیشه‌ای عمدتا به منظور زیباسازی و جلوه ی هر چه بیشتر دکوراسیون داخلی منزل به کار می روند و تنوع بالایی در طرح و رنگ و مدل دارند. درب های شیشه‌ای برخلاف انواع مدل های درب اکثرا در نقاط کانونی منزل و مکان‌های منحصر به فردی استفاده می‌شوند. به عنوان مثال استفاده از درب های شیشه‌ای در بخش هایی از خانه که نور بیشتری مورد نیاز است انتخابی فوق العاده مناسب و هوشمندانه‌ است.

درب های شیشه‌ای همواره مد بوده و هیچوقت دمده نمی‌شوند، چرا که به وفور از شیشه در ساخت درب های داخلی ساختمان و پنجره ها استفاده می‌شود. درب شیشه‌ای کشویی هم یکی از پرطرفدارترین مدل های درب شیشه‌ای می باشد. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که درب های شیشه‌ای برخلاف سایر درب ها به محافظت بیشتری به منظور پیشگیری از شکستگی و ترک خوردگی نیاز دارند.

از لحاظ هزینه‌ هم درب های شیشه‌ای نسبت به سایر انواع درب داخلی ساختمان هزینه ی ساخت بالاتری دارند. البته هزینه ی مذکور به کیفیت یراق آلات استفاده شده در آن و نوع درب از جمله درب کشویی یا درب اتوماتیک بودن آن هم بستگی دارد و تقریبا از قیمت پایه یک میلیون تومان برای هر درب شروع می‌شود.

درب ضد سرقت از نوع درب داخلی ساختمان

درب ضد سرقت نیز یکی دیگر از مدل های درب داخلی ساختمان است. این درب امنیتی بوده و مانع از ورود سارقان به داخل ساختمان می شود و در مقابل تخریب و دستکاری بسیار ایمن و مقاوم است. البته نمی توان ادعا کرد که این ایمنی همواره صد در صد است اما در برابر سایر مدل های درب داخلی ساختمان مقاومت بیشتری دارد.

درب ضد سرقت در مقابل برش، فشار، اهرم کردن و دستکاری قفل از امنیت بالایی برخوردار است و ملاک های استاندارد جهانی را دارا می باشد. درب های ضد سرقت از نوعی ورقه فلزی بسیار مقاوم تشکیل می شوند. بر خلاف درب‌های معمولی که تنها از یک نقطه به چهارچوب اتصال می یابند این نوع درب از چند نقطه به چهارچوب متصل می گردد. همچنین درب های ضد سرقت عایق صوتی فوق العاده ای نیز هستند.

افزون بر این در ساخت درب های ضد سرقت جهت جلوگیری از وقوع آتش سوزی از سنگ پشم نسوز استفاده می‌شود که این ویژگی باعث می شود تا عایق مناسبی برای حرارت نیز باشند.

اخیرا در صنعت ساختمان سازی بیشتر از درب های ضد سرقت برای ورودی ساختمان و سایر فضاها استفاده می شود. هنگام ورود به هر منزلی اولین چیزی که با آن رو به رو می شویم و توجه مان را به خود جلب می کند، درب آن خانه است. لذا انتخاب یک درب ساختمانی شیک و زیبا و در عین حال کاربردی  نکته بسیار مهمی است که بایستی به آن توجه ویژه ای داشت.

درب ضد سرقت  را می توان یکی از انواع درب داخلی ساختمانی دانست که مجهز به انواع مختلفی از قفل‌های ضد سرقت است و هر کدام از این قفل‌ها به درصد امنیت متغیری مجهز هستند. از دیگر نکات مهم و اساسی در رابطه با درب ضد سرقت لولای آن می باشد که در بیشتر مدلهای درب‌ ضد سرقت از خارج یا اداخل و یا از هر دو سمت مخفی و پنهان است که همین موضوع از باز شدن درب با استفاده از اهرم کردن لولا ممانعت می کند.

نتیجه گیری کلی از مطالب بیان شده

انواع درب داخلی ساختمانی افزون بر کاربردی که دارند می‌توانند در قالب یکی از بخش‌های دکوراسیون داخلی نیز نقش مهمی را ایفا کنند. درب داخلی ساختمان در واقع  نوعی درب است که در فضای داخلی منازل و آپارتمان ها استفاده می شود و در انواع مختل چوبی، شیشه‌ای، فلزی و … در بازار موجود است که بر اساس مکانی که قرار است نصب ‌شود تنوع جنسی بالایی دارد.

انواع درب داخلی ساختمانی

همانطور که گفته شد درب های چوبی به چند نوع مختلف طبقه بندی می‌شوند که یکی از معروفترین آنها درب تمام چوب می باشد که این مدل به علت زیبایی و جلوه ی چشمگیری که دارد از قدیم تا کنون طرفداران زیادی را به سوی خود جذب کرده است اما از سوی دیگر به علت بالا بودن قیمت این درب، افراد کمی می توانند اقدام به خرید آن نمایند.

PVC ماده ای پلاستیکی است که در تولید انواع اتصالات و لوله های ساختمانی هم به کار می رود و جدیدا در ساخت انواع درب داخلی ساختمانی نیز استفاده از آن به وفور دیده می شود.

درب های شیشه‌ای به محافظت و نگهداری مناسبی به منظور ممانعت از شکستن و ترک خوردن نیاز دارند و از لحاظ هزینه‌ای نیز نسبت به انواع دیگر مدل های درب داخلی ساختمان قیمت بالاتری دارند.

بیشترین درب‌های داخلی و خارجی موجود در بازار ایران وارداتی از کشورهای ترکیه و چین می باشند که در سال‌های اخیر با وارد کردن قطعات مورد نیاز برای ساخت آنها برخی از کمپانی های ایرانی نیز توانسته اند مدل های باکیفیتی از این نوع درب ها را بسازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *