بلاگ

معرفی انواع مختلف درب ساختمانی

لابی تمام چوب روکش جناقی،اهورا درب

درب ساختمانی هم نظیر سایر عناصر به کار رفته در ساختمان انواع گوناگونی دارد که عبارتند از:

درب های ساختمانی خارجی و داخلی.

همانگونه که از نام آن ها پیداست درب های ساختمانی داخلی به درب هایی اطلاق می گردد که در فضای داخلی ساختمان نصب می شوند و درب های خارجی نیز در خارج از محیط داخل خانه مورد استفاده قرار می گیرند.

معرفی انواع درب ساختمانی

درب هایی که در داخل ساختمان و به منظور جداسازی بخش های داخلی ساختمان مانند سرویس بهداشتی، اتاق خواب ها و ورودی واحد نصب می شوند، درب های داخلی ساختمان نامیده می شوند که عمدتا از جنس چوب هستند. این درب ها جنس های مختلفی دارند که معروفترین آنها عبارتند از:   MDF، HPL ، HDF ,ABS ، PVC، درب های ضد سرقت و تمام چوب که در ادامه هر کدام را به اختصار مورد بررسی قرار داده ایم.

درب های ساختمانی ABS

این نوع درب ساختمانی دارای بدنه MDF یا نئوپان و روکش ABS می باشد و به دلیل خاصیت ضد آبی که دارد عمدتا به عنوان درب سرویس بهداشتی به کار می رود.

درب های ساختمانی ABS

درب های ساختمانی MDF

درب هایی با روکش ام دی اف هستند که به علت زیبایی و کیفیت قابل توجهی که دارند بسیار مورد استقبال قرار می گیرند و به منظور نصب در ورودی اتاق خواب و آشپزخانه هم به صورت روکش دار و هم بدون روکش قابل استفاده هستند.

درب های ساختمانی MDF

درب های ساختمانی HDF

نوع دیگری از درب ساختمانی که برای استفاده در فضای داخلی مناسب می باشند درب HDF است. جهت ساخت این نوع درب ها یک کلاف مستطیلی از جنس چوب به ابعاد درب مورد نظر ساخته می شود و سپس ورق های HDF بر روی کلاف پرس می شوند. برای افزایش مقاومت  و استحکام درب در مقابل ضربه و شکستگی ، فضای خالی بین درب ها را با شبکه بندی چوبی پر می کنند.

درب های ساختمانی HDF

درب های ساختمانی HPL

این درب ها همان درب های  HDF هستند که در واقع با یک ورق ملامینه پوشانده شده اند و به علت خاصیت براق بودنی که دارند، درصد خش دار شدن شان بالاست.

درب های ساختمانی HPL

درب های ساختمانی PVC

درب های ساختمانی با روکش PVC برای سرویس بهداشتی و حمام مناسب و قابل استفاده هستند. نفوذ ناپذیری این نوع درب ساختمانی در برابر آب، آن را برای استفاده در محیط های مرطوب همچون حمام و سرویس بهداشتی مناسب و کاربردی ساخته است. همچنین می توان از این نوع درب ها برای ورودی نیز استفاده کرد. قیمت درب های ضد آب سرویس بهداشتی و فضاهای مرطوب عموما بالاتر از قیمت سایر درب ها می باشد.

درب های PVC

درب های تمام چوب

این نوع درب از قدیم به علت زیبایی فراوانی که دارد طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده است و عمدتا از چوب های روس و راش ساخته می شود و گزینه مناسبی برای درب ورودی ساختمان و یا درب اتاق خواب ها می باشد.

درب ساختمانی تمام چوب

درب های ساختمانی ضد سرقت

همانگونه که از نام آن ها مشخص است به درهایی اطلاق می شود که از ورود سارقین به داخل ساختمان ممانعت می کند و در برابر هرگونه تخریب و ضربه بسیار مقاوم است و بسیار ایمن و قابل اطمینان است. البته قابل ذکر است که اطمینان به این درب به مفهوم صد در صد ضد سرقت بودن آن نیست، اما نسبت به سایر درب های چوبی مطمئن تر می باشد.

درب های ضد سرقت دارای مدلهای مختلفی هستند که عبارتند از:

درب ضد سرقت ترک، درب ضد سرقت ایرانی و درب ضد سرقت چینی که در ادامه  هر یک را به اختصار توضیح می دهیم.

با توجه به جنس و طرح و مدل انتخابی گستره ی  قیمت درب های ساختمانی ضد سرقت بسیار متغیر است. اما به طور میانگین انواع ایرانی این درب ها از یک و نیم تا دو و نیم میلیون تومان قیمت گذاری شده و مدلهای ترک از دو و نیم میلیون تا پانزده میلیون تومان در بازار موجود می باشند.

درب های ضد سرقت

انواع درب ساختمانی ضد سرقت

درب ضد سرقت ترک

درب ضد سرقت ترک در نمای خارجی از ورق های MDF با ضخامت ۱۰ میلی متری ساخته شده است. مقاومت و استحکام این درب ها با توجه به فضای خالی موجود میان ورقه های ام دی اف با ورقه های فولادی جبران و تقویت می گردد. ابعاد باز شوی این نوع از درب ها تقریبا ۱ متر است.

درب ضدسرقت ترک

درب ضد سرقت ایرانی

درب ساختمانی ضد سرقت ایرانی از جنس بیرونی MDF با ضخامتی تقریبا ۸ میلی متری ساخته می شوند. در این نوع درب عمدتا از لولاهای ساچمه ای به منظور گردش راحت و بی صدای لنگه بر روی چارچوب بهره می گیرند. این نوع درب ضد سرقت پین های ثابتی در پشت کار دارد که برای تامین امنیت بیشتر است و وزن حدودی این درب ها چیزی نزدیک به ۱۲۰ کیلوگرم می باشد.

درب ضدسرقت ایرانی

درب ضد سرقت چینی

این نوع درب ها عمدتا از روکش فلزی با طرح چوب طراحی و ساخته می شوند که در مدل های متنوعی تولید می شوند. تقریبا ۱۰ تا ۱۵ زبانه فولادی دارند که از هر سه طرف به شکل قفل مرکزی همراه با یک یا دو کلید عمل می کنند. لولاهای مخفی درب به شکلی طراحی شده اند که از داخل قابل مشاهده نیستند.

درب ضدسرقت چینی

مزایای انواع مختلف درب های ساختمانی

به طور مثال درب های ساختمانی HDF عایق فوق العاده ای برای صوت و حرارت هستند.

درب های ضد سرقت PVC خیلی سریع و آسان نصب می شوند و به دلیل برخورداری از تنوع در طرح و رنگ هر سلیقه ای را ساپورت میکنند.

درب های ABS خاصیت ضد آب و ضد خش دارند. استفاده از درب های چوبی که چوب آنها پیش از ساخت خشک شده باشد، مزایایی نظیر کاهش درصد پوسیدگی. نفوذ ناپذیری در برابر حشرات و افزایش خاصیت رنگ پذیری و ابزار خوری را به همراه دارد.

درب های ضد سرقت هم در مقابل فشار، دستکاری قفل یا برش و ضربه دارای ایمنی بسیار بالایی هستند. همچنین عایق مناسبی برای صوت رطوبت و حرارت بوده  و از هدر رفت انرژی نیز جلوگیری می کنند. دارای لولای مخفی و غیر قابل رویت هستند، قفل این نوع درب ها استحکام بالایی داشته و همین قابلیت ها امکان سرقت از ساختمان را تقریبا به صفر می رساند. شایان ذکر است که درب های ضد سرقت از تنوع در رنگ و طرح زیادی برخوردارند و ضد آب نیز می باشند.

مزایای انواع مختلف درب های ساختمانی

معایب برخی از درب های ساختمانی

درب های ساختمانی تمام چوب  نسبت  به سایر درب ها گران قیمت تر هستند.

درب ساختمانی HPL به دلیل براق و صیقلی بودن روکشی که دارد احتمال خراشیدگی بر روی آن بیشتر است. درب های ضد سرقت هم در هنگام آتش سوزی باز نمی شوند زیرا برخی از این درب ها دارای قفلی از آلیاژهای غیر استاندارد هستند که در صورت وقوع حریق باعث ایجاد دردسر و مشکل می شوند.

اگر انتخاب شما درب HPL است، حتما ابتدا دور تا دور آن را با استفاده از رنگ و یا نوار های ABS پوشش دهید چرا که آب به آسانی در چوب نفوذ می کند.

معایب برخی از درب های ساختمانی

امکان دارد روکش PVC بر روی درب های ام دی اف در حضور رطوبت و بخار حمام به صورت پوسته پوسته در بیاید. اطراف درب های ضد سرقت را جهت جلوگیری از ورود گرد و غبار و همچنین ممانعت از اتلاف انرژی با یک نوار پلاستیکی می پوشانند.

 انتخاب مناسب درب های ساختمانی

اخیرا در صنعت ساختمان سازی بیشتر از درب های ضد سرقت برای ورودی ساختمان و سایر فضاها استفاده می شود. هنگام ورود به هر منزلی اولین چیزی که با آن رو به رو می شویم و توجه مان را به خود جلب می کند، درب آن خانه است. لذا انتخاب یک درب ساختمانی شیک و زیبا و در عین حال کاربردی  نکته بسیار مهمی است که بایستی به آن توجه ویژه ای داشت. درب ورودی ساختمان و حیاط انواع متنوعی دارند و می توان با توجه به بودجه ای که در نظر داریم و سلیقه ی خودمان یک  درب مناسب و باکیفیت و کاربردی انتخاب کنیم. در ادامه به بررسی نمونه هایی از انواع درب ورودی ساختمان و حیاط و ویژگی های هر کدام از آنها برای داشتن انتخابی به جا و درست توسط شما عزیزان می پردازیم، پس با ما همراه باشید.

درب ورودی ساختمان

درب ورودی از جمله بخش های ضروری در هر ساختمان است که در واقع حریم خصوصی آن خانه و ساکنینش را مشخص کرده و امنیت آنها را تضمین می کند. درب های ورودی در مدل ها و طرح های گوناگونی با جنس های مختلف طراحی و ساخته می شوند و متناسب با سلیقه افراد در ورودی ساختمان نصب می شوند.

سلیقه ی افراد در رابطه با دیگر بخش های ساختمان مانند سرامیک، پارکت، دیوارها و گچ بری ها، ممکن است با گذر زمان تغییر کند و به اصطلاح همراه با مد روز متحول شود. اما درب ورودی چوبی آیتمی است که همواره جذاب و چشم نواز بوده است. چوب تنها ماده ای است که در گذر زمان هرگز تکراری نشده و همچنان متریالی  فوق العاده ایده آل برای طراحی و ساخت پروژه های لوکس و لاکچری به شمار می رود که به هیچ عنوان قابل مقایسه و جایگزینی با استیل یا فایبرگلاس نمی باشد. در  حقیقت از آنجایی که چوب از دل طبیعت به دست می آید، لذا همواره زیبایی فوق العاده ای داشته و تکراری نمی شود.

درب ورودی ساختمان

متریال استفاده شده در درب خانه ها اهمیت زیادی دارد. از این رو بی علت نیست که درب های ساختمانی ساخته شده از  چوب های مرغوب، از قیمت بسیار بالایی برخوردار هستند.

درب ورودی آپارتمان در واقع نماد یک خوش آمد گویی به وارد شونده به است، طرح و رنگ درب ورودی ساختمان بایستی از لحاظ سبک معماری داخلی با دیگر مصالح به کار رفته در ساختمان هارمونی مناسبی داشته باشد. در ادامه به تشریح برخی از انواع دربهای ورودی ساختمان خواهیم پرداخت و خواهیم گفت که هر مدل درب ورودی با چه سبک طراحی متناسب می باشد.

درب های ورودی مسطح:

سطح ساده و براق درب های مسطح گزینه ای مناسب و ایده آل برای خانه های نو ساخت و مدرن است، چرا که ظاهری فوق العاده صاف و صیقلی و زیبا به آنها می بخشد. این درب ها عمدتا از جنس الوار لایه ای یا نئوپان ساخته می شوند و سطح آن ها معمولا با لمینت، رنگ و یا روکش چوبی پوشانده می شود.

درب های قاب دار:

این نوع درب ساختمانی برای خانه های سنتی و تاریخی مناسب می باشد. چرا که ظاهری کلاسیک داشته و گاهی ممکن است دارای یک تا ۸ قاب باشند. درب های قاب دار عموما شامل ریل، چارچوب های عمودی و پانل های تزریقی بوده و درب هایی که شش قاب دارند به طور معمول بیشتر به کار برده می شوند.

درب قاب دار

دربهای ورودی تک قاب ساده با رنگ سفید :

درب های تک قاب ساده سفید رنگ و یا طرح چوب برای هر دو سبک کلاسیک و مدرن مناسب هستند . در واقع ترانزیشنال یا نئوکلاسیک نامیده می شوند.

درب ورودی با فریم چوبی و قاب های شیشه ای :

در این مدل درب ها اسکلت درب  از جنس چوب بوده و این فریم چوبی یک  قاب های شیشه ای را به عنوان درب  در بر می گیرد و عمدتا به عنوان درب لابی ساختمان به کار می روند. شیشه هایی که در این مدل از درب ها استفاده می شوند بسیار باکیفیت و مستحکم هستند. این مدل درب های ساختمانی فوق العاده لوکس و لاکچری بوده و گاهی به صورت قوس دار نیز ساخته می شوند.

درب ورودی با فریم چوبی و قاب شیشه ای

درب ورودی با فریم چوبی و قاب شیشه ای

همانطور که ذکر شد؛ ترکیب شیشه و چوب از جمله لاکچری ترین متریال برای ساخت انواع درب ورودی ساختمان می باشد. استفاده از شیشه در حاشیه های عمودی درب، طرحی فوق العاده خاص و چشمگیر به وجود می آورد. برای درب هایی که ارتفاع زیادی دارند؛ بهتر است فقط از یک قاب شیشه ای افقی در بالای درب استفاده شود. برای ساختمان های معاصر نیز می توان از ابعاد نامساوی برای درب های دو لنگه استفاده کرد، که فقط یک طرف درب با ابعاد کوچک تر، شیشه ای می باشد.

طراحی درب ورودی ساختمان فلزی در سبک مدرن با ترکیب شیشه هم قابل پیاده سازی است. در واقع می توان روش ها بالا را برای درهای آلومینیومی نیز به اجرا درآورد. درب آلومینیومی به دلیل سادگی و تیرگی که دارد، چنانچه با شیشه ترکیب شود می تواند جذابیت و زیبایی خاصی داشته باشد.

ابعاد درب ساختمانی

یکی از طراحی های تاثیرگذار و جذاب برای درب ساختمان ها، استفاده از ابعاد غیر استاندارد است. ابعاد استاندارد و فیکس در سال های گذشته رایج بود، اما جدیدا بهره گیری از ابعاد بزرگتر برای سبک های کلاسیک و مدرن مرسوم شده است. در اصل این موضوع سبب می شود تا درب به عنوان نقطه کانونی ساختمان به چشم بیاید. حتما تاکنون تجربه دیدن ساختمان ها و منازلی با درب های بزرگ را داشته اید و بی تردید ” ابهت ” کلمه ای بوده است که با دیدن این درب برای توصیف ساختمان به کار برده اید.

ابعاد درب ساختمانی

شایان ذکر است که ابعاد بزرگ برای درب ساختمان ها  و خانه های بزرگ پیشنهاد خوبی است. لذا چنانچه در نظر دارید که درب بزرگی را به منظور آپدیت کردن ساختمان خود انتخاب کنید، به یاد داشته باشید که درب بایستی با سایر اجزای ساختمان نیز  تناسب و هماهنگی داشته باشد. معماران کاربلد همواره جوانب و ابعاد مختلف را برای انتخاب تجهیزات ساختمان در نظر می گیرند. لذا بهتر است با یک معمار جهت خرید درب ساختمانی شیک و درخور ساختمان خود مشورت نمایید.

نقش تاثیرگذار دکوراسیون داخلی در انتخاب درب ساختمانی

درب داخلی ساختمانی را برای هر قسمت از منزل و یا دفتر کار خود می‌خواهید، بایستی حتما به سبک و سیاق دکوراسیون داخلی آن فضا توجه نمایید. چنانچه بخواهیم به صورت کلی به سبک های رایج‌ درب داخلی ساختمان بپردازیم، دو دسته درب خواهیم داشت:

درب‌های سنتی و معمولی :

این درب‌های داخلی در اکثر خانه‌های قدیمی دیده می‌شوند و آنچنان جزئیات جذاب و کار شده ای هم ندارند.

درب‌های به روز و مدرن:

طراحی درب‌های داخلی مدرن، در واقع یکی از شاخه‌های هنر محسوب می‌شود. طراح درب، با توجه به سبک دکوراسیون داخلی منزل یا محل کار شما انواع  متنوعی از مدل‌ها و طرح و رنگ‌های درب را پیش روی شما می‌گذارد و شما را در انتخاب زیباترین و مناسبترین درب یاری می کند.

اکثر طرح های درب ورودی که در ساختمان های جدید و امروزی به چشم می خورند از نوع مدرن هستند و این درب ها در ابعاد مختلفی از کوچک و بزرگ و طرح و رنگ های بسیار متنوع در بازار موجود هستند که توصیه میکنیم حتما موقع انتخاب، طرح و رنگ و ابعاد درب ورودی ساختمان خود را متناسب با سبک نمای خارجی ساختمان تان برگزینید.

درب های ساختمانی مدرن در انواع طرح های درب ضد سرقت، ویلایی و درب آپارتمانی و … موجود هستند که انتخاب هر  کدام از این طرح ها کاملا سلیقه ای بوده و به پسند و انتخاب شخصی هر فرد بستگی دارد. همچنین توجه داشته باشید که دربی که برای ساختمان خود انتخاب می کنید کاملا مقاوم و مستحکم باشد و از لحاظ رنگ و استایل مکمل فوق العاده ای برای ساختمان شما باشد. همچنین موقع انتخاب طرح درب ورودی ساختمان دقت و توجه به امنیت آن را از یاد نبرید تا بتوانید پس از نصب این درب احساس راحتی و امنیت را برای خود و خانواده تان فراهم کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *